ליווי קומונות ושנות שירות

החיים בשנת שירות

החל משנת 2001 אני עובד עם שנות שירות באופן מקצועי, תחילה כמדריך והחל משנת 2008 כמנחה קבוצות מוסמך והנני בוגר של שנת שירות בעצמי.

שנת השירות חושפת את המתנדבים ('השינשינים') למשימות ערכיות ומרתקות בחברה הישראלית, לחיים בקבוצה ולעצמאות אישית. זוהי חוויה מעצבת ועוצמתית אשר תלמד את השינשינים רבות על החברה הישראלית ועל עצמם. יחד עם זאת, המעבר לחיי שיתוף בקומונה מאתגרת מאוד ברמה האישית, המשימתית והקבוצתית. המתנדבות והמתנדבים נדרשים, בדרך כלל בפעם הראשונה בחייהם, לנהל משק בית באופן עצמאי ולבצע משימות רבות ומגוונות, כאשר הם רחוקים מביתם ומהסביבה אליה היו רגילים עד היום.

במציאות החדשה נדרשים המשתתפים לחיות באופן רציף עם חברות וחברים, גם ברגעי כיף והנאה וגם ברגעי לחץ ומשבר, מבלי שיש להם מקום אחר 'להימלט' אליו בסוף יום עבודה משותף. חיי השיתוף מביאים עמם אתגרים חדשים לחלוטין. אתגרים אלו מעלים לחצים רבים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולהעצמה, לשיפור יכולת תקשורת בין אישית, להעלאת תחושת המסוגלות האישית, פיתוח ושיפור מיומנויות חיים שונות ועוד.

מטרת הליווי והסדנאות המוצעות כאן הינה העשרת אופן החשיבה והפרשנות לסיטואציות חיים ולהתמודדות עימן, בדגש על קידום אווירה מצמיחה ומאפשרת ויצירת מנהיגות חיובית בקבוצה.

תכנית ליווי שנתית של הקומונה

מפגש שבועי (90 ד') לאורך כל שנת השירות. המפגשים מועברים בשיטה הפסיכודינאמית ובאופן חוויתי אחת לחודש מתקיים סבב שיחות אישיות עם כל המתנדבים (שיחת 'מה נשמע').

במהלך המפגשים המתנדבים מקבלים כלים לניהול תקשורת בינאישית אפקטיבית, מעשירים את שפתם הרגשית, מפתחים מודעות ורגישות לכל חברי הקבוצה ולעצמם. המפגשים כוללים הדרכות ושיחות בנושאים מגוונים: מגדר, ערכים, מודלים התנהגותיים, סגנונות תקשורת, ניהול קונפליקטים, חשיבה אמפתית, תקשורת מקרבת ועוד.

במהלך כל מפגש ניתן מקום וזמן למתנדבים להעלות ולשתף אתגרים וקשיים עמם הם מתמודדים, יחד כקבוצה הם מונחים למציאת פתרונות לנושאים שעלו.

התכנים יכולים להשתנות בהתאם לצרכים העולים מהקבוצה לפי שיקול דעת המנחה, מהצוות המקצועי או מהגורם המשלח.

קורסים וסדנאות

סדנת סגנונות תקשורת בין-אישית

סדנה ממוקדת בת שלושה מפגשים המאפשרת התנסות ולמידה לצורך שיפור תקשורת בין משתתפי הסדנה.

מפגש 1 – עקרונות לתקשורת מיטבית ואפקטיבית – המשתתף יכיר מהי תקשורת אפקטיבית. המשתתף ינתח את מאפייני התקשורת של עצמו ויבין במה הוא טוב ובמה היה רוצה להשתפר. מפגש זה תורם גם ליצירת שפה אחידה בקרב המשתתפים ועשויה לתרום רבות ליצירת בסיס לתקשורת אפקטיבית.

מפגש 2 – סגנונות תקשורת – סגנונות התקשורת שלנו שונים ה מזה, כך גם יכולות החשיבה והלמידה שונים ומושפעים מהאופן בו גדלנו, ממהלך ההתרחשויות והמידע שלמדנו לאורך השנים ומגורמים נוספים.
בין סגנונות התקשורת השונים נימנים למשל, סגנון ממוקד ותכליתי מול סגנון ארוך ובלתי ממוקד; סגנון ממוקד במשימה מול סגנון ממוקד ביחסי אנוש; סגנון נשלט מול סגנון משתלט, ועוד.
מטרת המפגש היא לתת למשתתפים כלים להכיר את סגנונות התקשורת השונים, לאפיין את עצמם ולדעת לקדם את השיח בין הסגנונות השונים.

מפגש 3 – קונפליקטים – במהלך שנת השירות המתנדבים חווים קונפליקטים רבים פנימיים וחברתיים. מפגש זה נועד לתת למשתתף כלים לזיהוי הקונפליקט וניתוחו וכלים לפתור את הקונפליקט באופן שמיטיב עם כולם. מושגים הנלמדים במפגש זה הם: עקרונות ההקשבה האמפתית, יצירתיות, מצבי WIN\WIN , מודל אפר"ת ומודלים התנהגותיים נוספים.

סדנה לחיבור למטרות שנת השירות ולהעלאת המוטיבציה להתנדבות

מבנה – מפגש 1 (120 ד').

מתנדב אשר מגיע להתנדב בשנת שירות מגיע עם מוטיבציה הנשענת על סיבות מסוימות ומערכת ציפיות אותה הוא מפתח לפני תחילת שנת השירות.

לעיתים קיים פער בין הציפיות לבין המציאות, לעיתים הפער גדול עד כדי משבר. לכן, ניתן להגיד בבטחה שהסיבות שלאורן המתנדב הגיע לשנת השירות, הן לא בהכרח הסיבות שבגללן הוא ישאר בשנת השירות.

על מנת לצלוח אתגר זה, מתקיימת סדנה בת מפגש אחד שמטרתה לחדד למשתתפים את מטרות העל שלהם במסגרת ההתנדבות לשנת שירות ולבחון את היכולת שלהם "להיטען" באנרגיה מעצם העשייה שלהם במקומות ההתנדבות והקומונה (מקורות הכוח הזמינים להם) ולאו דווקא "להיטען" רק בסופי שבוע בבית.

הסדנה קצרה וחוויתית ומעלה את רמת המוטיבציה בקומונה.

סדנת מגדר

מבנה הסדנה – 2 מפגשים בני 90 ד'

כחלק מהחיים המשותפים בקומונה, קיים מתח (לעיתים גדול) בין הבנים לבנות בקומונה. לא תמיד קיימת מודעות לבסיס המגדרי למתח זה.

סדנת המגדר היא סדנה חוויתית שמטרתה לחקור ולבדוק יחד עם המשתתפות והמשתתפים ההיבטים המגדריים בחיי הקומונה ולהקנות כלים ליישום אורח חיים שוויני ולחשיבה מגדרית לאור החיים המשותפים בקומונה וכחלק מסוכני שינוי בחברה הישראלית.

מפגש 1 – היכרות עם מושגים בסיסיים במגדר ויצירת שיח קבוצתי על נושא המגדר בחברה.

מפגש 2 – ניתוח חיי הקומונה לאור הכלים המגדריים שהתקבלו במפגש הקודם, דיאלוג ועריכת תיאום ציפיות ועריכת "חוזה קבוצתי" סביב נושא המגדר.

WhatsApp chat
דילוג לתוכן